Visa ett inlägg
Gammal 2011-04-15, 18:02
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Nicoleta. Klänger råttor i gardinen?

Citat:
Ursprungligen postat av nekjam Visa inlägg
Måste få fråga Dej Peter. Hur många gånger har du varit på Tinos?
Oj... Jag har varit där i stort sett varje år sedan 1981! Oftast en gång per år men några gånger har det blivit två besök... Så det rör sig om ca 30 gånger bara till Tinos! Ibland stannar jag en vecka - 10 dagar, och några gånger har jag tillbringat hela semestern på 4 veckor där. Jag har räknat ut att jag har tillbringat över ett år på Tinos alla resor sammanräknade... Och omkring ytterligare ett år på andra öar... Vad jag inte har räknat på är vad kostat...

Citat:
Du borde flytta dit och jobba som guide.
Du må tro att jag har funderat över att flytta dit! Jag har lagt många timmar att tänka på det... Och som sjukpensionär kan jag ju göra det utan problem dessutom! Så hade jag kunnat ha en "Peters hörna" om vardagslivet på Tinos... Då hade Lissi skjutit mig...

Citat:
Kan man boka en vanlig charter resa dit?
Nej. Inte från Sveriga idag. Apollo hade charter dit för några år sedan men de lade ner det efter en eller två säsonger. Jag förstår inte vad de tänkte med då de lade allt boende i Kionia som ligger två Km ut från Tinos stad... Vansinne, när det finns gott om bra boende i och omkring Chora. Och i Porto om vill vill bo i en mindre ort med fin sandstrand. Det måste varit en riktig klant som planerade Apollos program på Tinos. (Läser ni det Apollo? Jag kan ställa min kunskap om Tinos till förfogande...)

Citat:
Eller är det endast bokning på egen hand som gäller?
Så är det. Lättast är att flyga till Athen och sedan ta bussen till Rafina, ca 30 - 45 min, och sedan ta båten ut till Tinos. Den lilla Catten tar knappt 2 timmar och stor färja ca 4 tim. Hittar man flyg till Myconos är det ännu smidigare. Färja Myconos - Tinos tar 20 - 30 min och det finns många förbindelser.

Tinos är Cycladernas okända Pärla, väl värd ett besök. Ön är orörd av vanlig turism. På 2 veckor där ser du nog inte ens 10 ickegreker...! Man kliver av båten och hamnar direkt i det Grekiska vardagslivet, som det är på en ö! Oslagbart för den som vill se och uppleva ett Grekland som inte anpassat sig för besökare. Tinos bara... är! Vardag! Det är inget fel att ligga på stranden, det finns bra stränder på Tinos också, men just frånvaron av andra turister ger en lite speciell upplevelse.

Peter
Svara med citat