Geo på Kreta kan jag inte uttala mig om. Men Kokkari är en mysig by med bra bad och god mat. Väldigt lugn. Det finns inget större nattliv. Fast visst finns det några barer... De flesta som åker dit är par som åker utan barn eller tonåringar...
Är ni 30 - 40 och bara vill ha det lugnt och skönt är det nog ett perfekt ställe. Även yngre kan säkert trivas beroende på inställning. Det är ett mysigt ställe. Men just för att det är rätt lugnt där är det en del äldre som åker dit.
Just runt Kokkari finns inte så mycket att se. Men hyr man bil eller moppe kan man åka runt och se en hel del historiska saker. Bil är att föredra för det kan vara en bit att köra. Samos är en rätt stor ö.
Men det finns en hel del att se där om man är intresserad. Några Tempel och den där tunneln tex. (Den skulle jag inte gå in i om jag så fick betalt...

) Sedan finns det ett ovanligt vattenfall utanför Karlovassi. Så det är inga problem att fördriva tiden om ni inte bara vill ligga på stranden!
Vill ni ha lite mer liv så kanske Pythagorion skulle kunna vara ett alternativ. Mer turister, mer liv... Men ett rätt trevligt ställe ändå. Samos är en trevlig ö!