Visa ett inlägg
Gammal 2011-06-04, 08:49
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Vad innebär en generalstrejk i praktiken?

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Lite kort bara eftersom detta är utanför tråden. Det är inte förslag. Det var ett krav från EU för att Grekland skulle få lånen. Det handlar om att minska statens lönekostnader... Och Grekland har inte ens påbörjat processen att sälja ut de delar de lovat...

PIIGS-länderna riskerar att sätta hela unionen på spel ja. Och då finns det ju en risk att det blir ett fiasko... Och det tycker jag i så fall skulle vara väldigt tråkigt. Jag vet inte var du står i frågan, men jag är klart för EU-tanken. Och det smärtar mig att Grekland var det första landet som dök. Och som dessutom fuskat och ljugit inför EU som de gjort...

Peter
Jag skrev lite slarvigt visst vet jag att det är ett krav men jag förstår inte hur det ska gå till. Visst är jag för unionen. Har pendlat lite i min inställning genom åren till vissa frågor men gillar idén och tror trots allt att det stärker Europa. Fri rörlighet och möjlighet att arbeta var man vill i Europa ser jag som ett stort plus.

När jag ser hur grekerna gör med sina strejker förstår jag inte alls hur de tänker och de alternativa rörelser som de pratar om nu kan inte leda något land. Jag utgår från att många måste vara väldigt mycket mera okunniga än vad vi tror och otroligt bristfälligt insatta i de villkor som gäller för ekonomin.

Hur regeringen ska få folk att vilja betala skatt och då pratar jag om alla samhällsklasser, känna solidaritet med det gemensamma, få stopp på korruption och mutor som finns överallt, effektivisera myndigheterna etc känns helt obegripligt tyvärr.

Eva
Svara med citat