Ämne: Kreta 2011
Visa ett inlägg
Gammal 2011-06-07, 22:39
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Kreta 2011

I dag har vi varit riktigt slöa men det är ju semester. Jag började med en kort promenad till andra ändan byn för att hinna byta några ord med Arne o Birgitta då vi inte hann träffas i går, följde dem sedan till båten till Sougia. På väg tillbaka träffade jag på den minsta föräldralösa kattunge jag har sett. Någon hade ställt fram lite mjölk till den men den hittade inte fram till den. Däremot tyckte den om att stryka sej mot mina skor så jag ledde den rätt med hjälp av dem. Efter att den druckit mjölken hjälpte jag den till sidan för att den inte skulle bli påkörd av bilarna på gatan.
Sedan iväg till Supermarket och bageri för att köpa frukost och sedan tillbaka till hotellet för att äta.
Sedan blev det en stund i poolen och en stund i havet. Lång härlig sandstrand och nästan inga vågor, 24 grader i vattnet. Längs stranden finns både solbäddar och utrymme för oss som vill sitta på sanden.
Sedan lunch på hotellrummet och några timmar siesta, det tar på småtjejerna att bada hela dagarna. Efter siestan mera bad innan vi drog ut på byn för en tidig middag vid 20-tiden och sedan tillbaka till rummet för att slöa, tjejerna skulle se film.
Lite om Paleochora, vi har ju inte sett allt ännu: Det är en trevlig avslappnad stämning i byn, huvudgatorna stängs av till kvällen och det blir mycket folk ute. Avstånden är korta och det finns ett enormt utbud på boendealternativ så länge man inte har krav på pool. En hel del turister här och jag tycker att det är ovanligt mycket finländare, hela gamla delen av vårt hotell har finländsk charter, finns en del svenskar också men inte många norrmän. En hel del lokalbefolkning verkar röras ute på kvällarna.
Det finns gott om matställen men vi har inte riktigt testat det grekiska köket, det är ofta lite "slow food" över det och inte alltid så lätt att utnyttja då man har småbarn med sej. Prisnivån verkar vara något lägre än i Maleme och Platanias.
Jag får rapportera mera sådant längre fram om jag kommer fram till något vettigt.

Mvh Janerik
Svara med citat