Sv: Kreta 2011
I dag har jag sett en del av Grekland jag aldrig sett tidigare. Emma (5-åringen) är nästan som en fisk i vattnet och snorklar runt och hittar de mest underliga saker som hon berättar om. I går bestämde jag mej för att det var dags för mej att börja snorkla. Jag drog alltså iväg till en av sporthandlarna i byn för att köpa behövlig utrustning, 13 € för hela paketet. Först badade vi lite i poolen men efter en stund var det dags att testa i havet. Sandstranden är närmast så vi började där och hittade en massa roliga fiskar att titta på, speciellt runt de bergsknallar som kommer upp på några ställen. Vi såg några fiskar av middagsstorlek men de flesta var bara små.
Efter en dryg timme i vattnet gick vi till Notos för att kolla upp delfinsafarit som vi tänkte åka på. Tyvärr var det för hård vind utlovad så turen var inställd, blir troligen ingen tur så länge vi är här.
Enkel lunch mitt i byn, Gyros och korvar och pommes frites smakade gott.
Sedan hem för siesta. Efter siestan hade jag lovat Emma mera snorklande, tanken var att gå till klapperstensstranden ute på udden på andra sidan halvön men då vi kom dit konstaterade jag att det var för blåsigt. Blev lite sightseeingpromenad då vi gick tillbaka till sandstranden men nu till den del som är längst ut mot havet. Här finns lite roliga klippformationer under vattnet och det var en hel del fisk här också. Vad jag saknar är andra typer av djur, inte ens en liten krabba kunde vi hitta. Efter en dryg timme i vattnet var det dags för glass och öl samt en stund i lekparken. Tyvärr har lekparken här ett väldigt eftersatt underhåll men man får hålla till godo med det som finns.
Snart var det dags för middag, fick bli taverna Corali på stenstrandssidan i dag, trevlig betjäning men inget speciellt med maten. Barnen trivdes bra då det finns ett av dessa många småtivolin precis bredvid så de kunde springa emellan då vi satt och åt.
Då det gäller matställen har jag konstaterat att nästan alla verkar vara "family-restaurant", alltså familjeföretag, frågan är ju om det räcker med en i familjen som jobbar där eller om det verkligen är så att hela familjerna jobbar på det som deras föräldrar en gång i tiden grundade.
En annan sak jag reagerat på här är att de som serverar inte har den ibland lite påträngande vanan att flyga på alla som redan besökt deras ställe en gång, det är knappt att de ens säger kalimera då man går förbi, fast det kanske är så att de är tvillingbröder i fsmiljföretagen, då är det ju inte lätt att veta vilka den andra hade som gästr föregående dag.
Efter detta var ytterligare en dag i paradiset till ända och det blev sängläge för tjejerna i denna familj.
Mvh Janérik
|