Ämne: Kreta 2011
Visa ett inlägg
Gammal 2011-06-13, 23:23
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Kreta 2011

Ny dag började med att hämta bröd på minimarketen vid tavernan 50 meter bort, frukosten åts inne då det var lite småblåsigt o det är skugga på vår uteplats. Efter frukosten vandrade jag iväg 100 meter till Modus biluthyrning för att få oss en hyrbil, ade planerat för en liten bil, 85€ för tre dygn men det blev en mellanbil för 90€.
In med lite grejer i bilen och så bar det iväg till Almyrida där vi käkade lunch, i vanlig ordning lite alternativa vägval där vissa vägar var så trevliga så vi körde två gånger.
Almyrida var lite positiv överraskning även om det verkade väldigt exploaterat, många matställen och bra ordnat även då man kom med bil, fanns stora parkeringsytor på flera ställen. Vattnet var helt lugnt vid sandstranden fast det var ganska blåsigt, blev ändå inte bad här då siktet var inställt på Georgiopouli. Fortsatte alltså längs småvägar efter lunchen, passerade många landsortsbyar där man kan fundera vad befolkningen lever av, snart var vi framme i Georgiopouli.
Körde ett extravarv runt byn för att se vad som fanns, några av hotellen såg faktiskt lite trevliga ut men det var ganska mycket stordrift på dem. Slutligen parkerar vi vid en strandtaverna längst bort på stranden och ska lägga oss att sola. På något sätt har Sara lyckats klura ut att det finns en lekplats alldeles bredvid så då är det bara att försöka hinna med innan hon försvinner. Efter en dryg halvtimme på lekplatsen är det så dags för ett bad. Jag är lite lur på detta för det är inte många som badar men jag har hoppats att det beror på att det är lite mulet och blåsigt. Då vi går över den kletiga stranden så är det bara att konstatera, vattnet är svinkallt, jag drar mej till minnes att jag läst om detta, det kommer smältvatten från bergen och kyler ner havsvattnet, kanske är det så att det är varmare på andra sidan floden som kommer ut mitt på stranden men jag minns inte säkert, vi stryker förslaget att bada och åker tillbaka mot Chaniahållet, förhoppningsvis somnar Sara i bilen så hon får sin dagliga skönhetssömn, Emma är allmänt grinig på det sätt en 5-åring kan vara då hon just konstaterat att hon aldrig mer kommer att få bada.
Vi bestämmer oss för att bada innan Platanias, troligen Agia Marina och strax innan vi är där somnar Sara. Jag och Emma badar lite i havet medan Maria får vara barnvakt. Snart vaknar en hungrig Sara som vägrar bada i havet då det fanns en fin pool bredvid bilen, småningom får jag också Emma att gå med på poolbad och vi går upp mot poolen. Då kommer nästa mothugg "jag är hungrig, vill ha hamburgare". Vid förfrågan vid poolbaren om de har hamburgare blir första svaret något osäkert men hotellchefen(?) rycker in och svarar att de naturligtvis har hamburgare men det tar ca 10 minuter. Det hann alltså bli lite poolbad före maten. Snart satt vi och åt mat vid poolbaren och sedan blev det mera poolbad innan vi slutligen ställde oss mot hotellet. Ja just det, vi måste betala också. Då jag betalade passade jag på att fråga om de har lediga rum från onsdag då vi ska flytta ut, ja det finns, en stor lägenhet på bottenplan med direkt utgång till poolen, bra pris var det också så vi tog telefonnummer innan vi åkte.
Tog lite omvägar tillbaka till Rapaniana där vi avslutade dagen med lite extra tilltugg innan det blev sängläge.

Mvh Janérik
Svara med citat