Sv: Kreta 2011
Så var det då detta med All Inclusive. Jag har tidigare varit ganska negativ till detta men har väl småningom insett att jag är gift och har barn och de måste ju också få bestämma nånting.
På det hotell (Castro) där vi bodde kostade AI 19€ per person och dygn, i vårt tidigare pris ingick frukost och påslaget för hela familjen blev efter förhandling 40€ per dygn. Börjar man då se rent ekonomiskt på det hela så är det ju en höjdare för resenären, det är svårt att äta lunch och middag hela familjen för 40€ per dag, även om det är möjligt. Men sedan ingår ju lite mera också, allt (lokalt) man dricker under dagen är gratis och det kan ju bli några öl och något glas vin om det är varmt, 4 glas öl är 10€ om man köper det i baren eller c:a 2€ om man köper i Supermarket. Då är det svårt att slå det rent ekonomiskt.
Hur var då maten? Detta var inget lyxhotell, 3-stjärnigt enligt Nazar som har resor dit. Frukosten var rejäl och lämnade inget övrigt att önska.
Lunchen var väl också hyfsad, tre varmrätter och alltid någon riktig grekisk rätt, tydligen soppa till förrätt men den testade vi aldrig, gott om sallad, tomat, gurka, fetaost och övrigt, glass till efterrätt.
Middagen var väl ungefär som lunchen men något "finare" maträtter, då fanns det någon typ av tårta till efterrätt samt även melon.
Mellan måltiderna serverades lite smått fika och kaffe men konstigt nog ingick inte frappé i AI.
En svaghet de hade var att rätterna ofta var slut i buffen så man fick vänta en stund på påfyllning, samtidigt betyder väl det att det är nygjort också, värst var det då det var friterade rätter som köket inte riktigt hann med.
Sista dagen tyckte jag det kändes som vi hade fått nog men skulle säkert ha klarat en dag till, att ha detta koncept en hel vecka skulle jag inte klara men det är ju ingenting som säger att man inte kan äta någon annanstans emellan. Jag tyckte det blev en bra avslutning på luffen att ha 3 dagar med total vila, hur det än är så kan det ibland vara lite jobbigt att försöka hitta rätta restaurangen om man har två hungriga barn med sej. I just Maleme där vi bodde är inte utbudet på mat jättestort och det kommer det säkert inte att bli heller så länge man har 5 relativt stora hotell som gör allt för att få sina gäster att köpa AI, det känns som en bromskloss för utvecklingen av detta samhälle men framtiden får väl utvisa om jag har fel.
Mvh Janérik
|