Visa ett inlägg
Gammal 2011-06-25, 13:35
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Matresebrevet från Kreta

Jag hittade den goda grekiska maten redan vid mina första Greklandsresor i slutet av 70-talet och början av 80-talet. Sen har jag med några undantag hållt mig till den grekiska husmanskosten när jag är där. Håller med Marianne om att det finns massor av god mat på Kreta men det gör det på många andra ställen också.

För mig har det under de sista årens resor varit de mindre ställena som bjudit på de bästa matupplevelserna men då spelar ju miljön också in. Öar där jag tycker att det serverats riktigt god mat nästan överallt är Folegandros och Sifnos. På Fourni åt jag några fantastiska måltider och även på Lesbos minns jag ett par luncher som var något alldels extra.

Jag har inga andra krav än att maten är fräsch, tillagad på bra råvaror och välsmakande. Ställen med internationell mat undviker jag i Grekland, Jag vill ta tillfället i akt och njuta av det grekiska köket och blir extra glad om jag får en rätt som jag tidigare aldrig smakat. Måltiderna får gärna vara enkla och finns det något bättre än att avsluta med en solmogen persika eller aprikos. Jag har nästan aldrig blivit bjuden på raki och de få gånger det skett har jag nekat med ett leeende och då alltid fått god frukt, mandlar eller någon hembakad kaka från köket. Ingen har tagit illa upp och bjudrakin har hamnat hos någon annan.

Eva
Svara med citat