2011-06-28, 00:39
|
|
|
Reg.datum: jan 2006
|
|
Sv: Konstgjord andning??
Citat:
Den andra som hela tiden hävdar att de har inte vetat något utan ställts inför fullbordat faktum (dagsläget, förnekelsen).Sitat Ulf
|
Du stiller viktige og vanskelige spørsmål. I denne saken har det undret meg hvem 'vi' er, og hvem 'de andre er'. Et aspekt ved dette er alle de som hevder de ikke har visst eller forstått.
Mange hevder altså at de aldri har sett noe til EU-midlene? F. eks. at den nye flyplassen ved Athen ble bygget for EU-penger, at det gis bidrag til veibygging, bevaring av fortidsminner, bidrag til asylsøker-problemer etc- synes ukjent for grekere. 'Vi' eller 'de andre'?
Min undring da er om grekere i sin alminnelighet er uvitende, ignorante, lite orientert om det som foregår i deres eget land? Er kunnskapen i befolkningen generelt lav? Følger de ikke med i det som foregår? Jeg har iblant blitt svært så overrasket over holdninger OG kunnskapsnivå --- og forstår selvsagt at temaet er svært komplisert. Så når eks. Admirala skriver om dilemmaer for enkeltindivider lurer jeg på om grekere simpelthen lever sitt eget selvopptatte liv. Om enkeltmenneskene simpelthen ikke er noe mer enn enkeltmennesker. Uten en bevissthet om et felleskap eller at det 'koster å ta i mot. No free lunch.
|