OK. Tack för era svar.
Mina slutsatser av både era svar och annat som sagts i frågan blir:
- I ett tidsmässigt "nödläge" kan det vara en fördel att det går snabbare att få ett Nationellt ID-kort än ett pass. (Är kanske billigare också?).
- Det råder blandad erfarenhet av huruvida ID-kortet alltid duger i samband med incheckning/boarding hos flygbolagen och hos hotellen. Det gör resonemangen om "passfrihet" i samband med införandet av Schengen-reglerna tämligen överdrivna. De som tyckte att det var besvärligt att ha med pass, och att dessutom behöva visa upp det vid gränskontroller, har förvisso nu fått en viss lättnad. Om man nu inte av andra skäl ändå känner sig tvingad att ha med ett pass. Störst lättnad genom slopad pass-/gränskontroll torde dock personer som idkar kriminell verksamhet ha fått.
- Oavsett hur det förhåller sig med "passfriheten" inom Schengen så måste man ändå acceptera bördan av att skaffa och ta med sig pass så fort man besöker länder utanför Schengen.
- Preferenserna är olika. För min del känns det helt onödigt att ha både pass och Nationellt ID-kort. Eftersom jag inte besväras av vare sig vikten eller storleken på passet och att det fyller samtliga behov, så är det för min del ingen tvekan om att det är passet som gäller för mig.

Mats