Ämne: Dött forum?
Visa ett inlägg
Gammal 2011-07-09, 20:50
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Dött forum?

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Känns inte som att det är någon energi i inläggen numer.
...sa Bull. Så där började jag känna förra sommaren: vart tog energin i forumet vägen? Och jag undrar om den där bristen på energi beror på att alla inte verkar gilla att diskutera.

Jag ser ett forum som Kalimera som en mötesplats med tre funktioner:

* Frågor, svar och tips – här funkar Kalimera otroligt bra. Här finns en fantastisk bank av erfarenheter och folk som är beredda att dela med sig.

* Community – det är ingen tvekan om att många ser Kalimera som ett ställe att i största allmänhet umgås kring ett gemensamt intresse.

* Diskussionsforum – här skär det tyvärr ihop. Här finns sällan regelrätta diskussionsämnen, åsiktstrådar där argument möts, stöts och blöts. Och de gånger det sker så går det på något vis åt pipsvängen direkt. Själva diskuterandet verkar ske med stor vånda och vrede. Många blir arga direkt, argument bemöts med eldgivning istället för motargument. Andra har en tröskel för vad de anser vara personangrepp som är lägre än på något annat forum jag sett.

Samtidigt dyker andra upp och försöker kväsa diskussionen. De kan skriva ungefär ”Vad ni tjafsar, har ni inget bättre för er?” eller ”Vilken tjafsig tråd, här tänker jag verkligen inte ens kommentera” (sic!) eller kapa tråden och byta ämne, en seriös diskussion dödas genom att några få personer börjar prata om nåt helt annat.

Som jag ser det är det där energin försvinner. Ett diskussionsforum utan folk som vill diskutera dräneras på liv. Olika åsikter ger ett forum näring – men på Kalimera ska man helst inte ha olika åsikter, minsta negativa synpunkt på något som helst bemöts med ”Vilken tur att vi är olika!” eller ”Vi ska väl inte bråka, vi är väl här för att vi älskar GREKLAND” – båda kommentarerna är riktiga forumklassiker.

Diskussionsforum brukar dra till sig folk som är pigga på att just diskutera, att argumentera för och emot – men av någon anledning som jag aldrig förstått så verkar det inte gälla här. Det är rent sorgligt att Skandinaviens särklassigt bästa Greklandsforum inte ska kunna ha långa, engagerade diskussioner om samhällsfrågor som t ex våldtäktsmålet på Samos och den ekonomiska krisen. Nog borde här finnas ett Greklandsintresse som går djupare än båttider och bildgåtor?

För övrigt håller jag med LaRose, Admirala, EvaL och Kimmen.
Svara med citat