Äntligen hem...
Jag har också varit på säkert 30-talet öar och även en del på fastlandet och när vi åkte charter så var det 14 dagar som gällde på varje ställe. Under den tiden så hinner man se det mesta av den ö man åker till med moppe, vespa eller bil. Vi har alltid varit väldigt nöjda med våra resmål och ofta tänkt att "hit ska vi tillbaka", men så har ju nya öar hela tiden poppat upp och vi har nyfiket rest till dessa....Rhodos var den första grekiska ön jag var på när barnen var små, en regnig påsklovsvecka...Vackert? JAAA!!!
Patmos och Samos, bedårande öar, Lefkas med fantastiska stränder som minne...Kefalonia med otroliga naturfenomen och otroligt vacker natur, Paros med sina vitkalkade hus och slingriga gränder, så som många älskar i Grekland, Skopelos med sin vackra huvudby, med skiffertaken och underbara stränder..delfiner också, Parga under sammanlagt 5 veckor med besök i Zagoria och Meteora,fantastisk natur som främsta minne och fina stränder och Angistri i 14 dagar inte att förglömma....LUGN och RO var minnet därifrån...Kalymnos med sin tvättsvampshistoria och makalösa citronlundar...Så här kan jag rabbla många öar till, Kreta inte att förglömma.
ALLA öar/platser/städer med SIN särprägel! De går ju inte att jämföra med varandra alls. Alla har gett fantastiska upplevelser och att sen vissa platser "tagit tag" mer än andra är ju naturligt...
Vissa vill ha sandstränder speciellt, men öar med bara det åker vi inte till eftersom just vi vill ha småsten....Hotell med pool och bar vill vi heller inte betala för eftersom vi inte nyttjar detta osv.
Till slut blir det ju så att alla efter att ha besökt olika öar blir återvändare till favoriterna, just för att det på dessa platser finns mest av det man njutit av och uppskattat...
Mina favoriter efter alla resor har blivit Peloponessos med Nafplio som en pärla, Aten, Evia, Kreta samt TINOS, ön jag upptäckte 2008 och nu ska till igen för sjunde gången....Där finns ALLT av det jag vill ha då det gäller lugn, ro och vila och fantastiska byar samt avsaknad av mycket som finns på stora turisttäta öar, men i Aten finns pulsen när jag vill ha det. På Kreta finns naturen mäktig och stolt, samma med Peloponessos...Södra Evia är också härligt med staden Karystos som favorit, för oss en bra avslutning innan hemresan.
Många andra öar skulle jag vilja till men inser att bland dessa jag varit på finns allt jag vill ha så jag blir nog återvändare istället för "nyupptäckare" och jag missar säkert massor av pärlor med detta
Att jämföra öar blir aldrig rättvist för vi vill ha så olika saker och även olika saker i olika skeden av våra liv..Hade jag tagit mina tre barn till Tinos istället för Rhodos då 1986 så hade ingen av dem velat tillbaks till Grekland, det är jag övertygad om
Lissi - nyss hemkommen från stranden.