Att diskutera viner är väldigt roligt men också svårt. Det handlar som så mycket annat om tycke och smak men även om kunskap, intresse, nyfikenhet, erfarenhet osv. Vad som är orubbligt och som alltid följer oss grekgalningar är att vi upplever extremt mycket annat samtidigt som vi dricker vin när vi vistas i Grekland. Vad någon tycker om ett specifikt vin är unikt och att någon annan har en helt annan åsikt om just det vinet är en av skillnaderna mellan oss människor.
Jag tänker inte gå in och ens göra ett försök att förklara varför "Grekland inte är ett vinland" med den lilla grundkunskap jag har om varför det är eller inte är så. Men rubriken i denna tråd är en aning missvisande. Det finns väldigt mycket bra viner i Grekland, det kanske bara är så att de "bättre" vinerna inte syns särskilt ofta ute på öarna. Och öarna är många, vad som finns på en ö finns kanske på en annan, osv. Det är dock så att det som kan kallas "bättre" viner, de tillverkas i mångt och mycket på fastlandet rätt så långt norrut. Jag har ingen koll på vilka tillverkare jag syftar på, kan i och för sig en del namn men jag har inte "lagt dem på kartan" riktigt ännu. Jag har litteratur och tidningsartiklar som jag inte ägnat den uppmärksamhet de förtjänar.
Och vad räknas i detta fall som "bättre" viner? Det går inte att svara på men generellt sett brukar kvalitet följas av det pris ett vin har. Nu är det inte så att ett vin för 60:- i så fall skulle vara så mycket "sämre" än ett som kostar, låt säga - 250:-. Och jag har endast en referens, vårt statliga Systembolag som jag sedan länge anser är en unik "institution" eftersom jag under c.a 15 års tid har grundat mitt stora vinintresse på vad som har funnits tillgängligt för mig att köpa.
Den som vidgar sina vyer lite mer än att kanske bara ta sina minnen av grekiska viner druckna i Grekland, kan komma att göra vissa lärdomar. Det finns sedan många år ett tämligen förnämligt sortiment hos Systembolaget på Grekiska viner. Då pratar jag om beställningssortimentet som genom åren har putsats till mycket och blivit väldigt smidigt att använda. Men konsumenterna har ibland varit för "bekväma" och ansett att det ska finnas direkt tillgängligt på hyllorna i butikerna, det man avser att köpa.
Bland de röda vinerna från Grekland finner jag vid sökning nyss att de gamla vanliga namnen finns kvar. Domaine Gerovassiliou, flera olika av röda samt vita. Alpha Estate, röda och vita. Chateau Julia, röda och vita. Biblia Chora, Boutari, ett antal olika röda och vita. Amethystos, Areti, Kallisti vitt för 115:- som är otroligt prisvärt och gott. Flera vita viner från Vinsanto på Santorini, Sigalas, Vin Santo men i och för sig väldigt dyra.
Det finns således massor att beställa och jag lovar att det är riktigt bra kvalitet, jämförelsevis med t.ex franska och italienska viner som nämns i början av denna tråd. Dock ska jag flika in att just Frankrike och Italien inte kan jämföras med grekiska viner av idag då dessa två giganter sedan många decennier är ljusår före i ett antal begrepp som tradition, kunskap, tillgänglighet, MÄNGD, variation, innovation osv. osv. osv.
Det är främst tre st. duktiga importörer som står för huvuddelen av de varumärken jag nämner ovan. Företag som särskilt Oenoforos med deras drifitiga och kunniga vd Takis Soldatos. Carovin är en annan som ingår i Soldatos "portfölj", dvs. det är i grund och botten "samma" företag som Oenoforos. Även Meletis tar in mycket viner men är en importör som har lite annat i sitt sortiment, bl.a livsmedel.
Var nyfiken, lägg lite mer pengar, ta hem via beställning från Systembolaget och framför allt, det är givetvis skillnad på det vi dricker under våra resor, undertecknad håller med till 100% i detta.
Kan icke beskrivas annorlunda, jag borde själv köpa mer via beställning och har också gjort det. Har några dyrare röda ligger på vänt till tillfällen då det känns motiverat att öppna dem. Dock har ekonomin andra hål som behöver fyllas, särskilt utgiftssidan så jag får ta det lilla lugna men jag kanske recenserar lite när jag väl drar korken ur någon.
PS: Såg just att det var Italien och Spanien, inte Frankrike som nämns i början av tråden. Spanien finns med bland de jag kallar "giganter". Här pratar vi om det som kallas "gamla världen vs. nya världen" men det är en HELT ANNAN del av vinintresset.
Hasse