Hasse, jag håller verkligen med om det du skriver ang vinerna på beställingssortimentet (där det f ö finns många pärlor!).
Jag har själv jobbat med vin i c:a 20 år och minns första gången Chateau Carras kom in i sortimentet. Beställningssortimentet i all ära, men tycker att det är otroligt trist att man "gömmer" de grekiska vinerna där, då man t ex förut kunde hitta fler röda från Österrike i det ordinarie än grekiska dito.

Har talat med Oneofors om detta, men det verkar snarare hänga på ointresse från Systembolaget. Förra året låg dock Sigalas Santorini under en kort period i ordinarie, tillfälligt och litet, sortiment. Då var den ju ett fynd för 139 kr.
Med lite tryck från oss konsumenter är jag övertygad om att vi skulle kunna få in fler grekiska i det ordinarie sortimentet.
Efter förra årets besök, som jag skrev tidigare i tråden, tycker jag att det är en sådan påtaglig skillnad i vinutbudet, jämfört med för 10 år sedan.
Jag tycker särskilt att de grekiska vinerna kan ge gamla världen en match vad gäller viner i "mellansegmentet" 60-80 kr. Jag inbillar mig att många handlar ur just det sortimentet. Så jag tror inte att ett grekiskt vin i den prisklassen skulle bli så svårsålt. Halvdyra viner som Nostos, däremot, där skulle det nog bli svårt att slå sig in. (Skrev mer om detta på min vinblogg, men vill inte bli för långrandig).