Ämne: Dricks?
Visa ett inlägg
Gammal 2011-07-30, 00:51
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006
Standard Sv: Dricks?

Jag orkar inte läsa allt som skrivits sen sist, men VAR (OM) i Grekland tjänar man över 18 papp? "Min" servitör får efter mycket slit och fullarbetstid, med en ledig dag per vecka, ut ca €1000 permånad i högsäsong och €850 vintertid. Många tavernaägare förlitar sig helt på att personalen får dricks och betalar månadslöner därefter. Andra tavernaägare stoppar all dricks i sin egen ficka om inte gästen stoppar den i servitörens.

Vi (lokala) ger aldrig dricks om någon av ägana till tavernan serverar oss, men alltid om vi har en servitör vi uppskattar, Vi lämnar även till kökspersonal i de fall vi upppskattar maten men mpste då uttrycka oss tydligt om vårt gillande. Jag personligen trycker gärna pengarna i handen på uppskattad personal, min grek lägger pengarna på bordet till allas fördelning. Vi jobbar(har jobbat i branchen och vet hur mycket man får slita för lönen och delar därför med oss av vår egen slitlön vid de tillfällen vi går på "lokal", trots att vi själva lever på grekiska löner. Jag är precis som IngegerdN och Yanna uppmärksam på ställen som försöker blåsa "turister" och skyr dem som pesten om det inträffar.

//Kikh

//Kikh
Svara med citat