Sv: Symi och Tilos
Vad det handlar om är troligen att du riskerar en övernattning på Rodos på utresan, om ditt plan landar efter att sista båten gått till Symi eller Tilos.
Symi och Tilos är två helt olika öar sinsemellan.
Symi är lite större - Symi stad, Yialos, är betydligt större än byn Livadia på Tilos. Symi har mer folkliv och fart, inte minst beroende på alla dagsturister från Rodos som väller in varje förmiddag. Då är det TRÅNGT, fast oftast ser man till att vara nån annanstans än vid hamnen när de kommer. Exempelvis kan man ha tagit en badbåt ut till nån av öns fina vikar.
Tilos är LITET, lugnt, behändigt. Inte alls så många tavernor och kaféer som i Yialos på Symi. Utflykterna gör man med moppe, buss eller till fots - Tilos är en populär ö bland vandrare.
Symis starkaste sida är att de sammanhängande byarna Yialos och Chorio är en bedövande skönhetsupplevelse.
Hade jag bara en vecka på mig hade jag dock valt Tilos. Just för att där är så litet och behändigt. Man kan åka hem efter en vecka och ändå känna att man hann med det man ville göra, man har inte varit stressad över allt man riskerar missa.
|