Sv: Resa till Grekland 2012
I lördags em åt jag ute på stans bästa restaurang Victoria (fd Viktor med nytt koncept). Naturligtvis satt jag i bardelen där det är billigt men maten lagas av samma kockar. Kvällens husmans blev mitt val för 129 kr fick jag flera skivor gott stekt kött, färskpotatis, kokta rödbetor och en perfekt svampsås. Kvällen fångst kostar 179 kr. Det har jag njutit av många gånger tidigare. Till mitt kött drack jag ett glas riktigt bra rött vin för 79 kr. Soffans erbjudande. En perfekt måltid till ett mycket bra pris.
Så billigt kan det vara i Sverige. Har också ätit många goda måltider i Grekland
och naturligtvis är det billigare än vad det kostar i Sverige men de sista åren har en liten rätt oftast kostat 5-7 euro och vill man ha tre-fyra smårätter och äta på grekiskt vis blir det ganska dyrt speciellt om man äter ensam. Vinet man får på glas eller karaff i Grekland är ju många gånger ljusår från det jag drack i lördags.
Pizza och hamburgare brukar jag inte äta eftersom jag vil ha traditionell grekisk mat när jag är i Grekland men det kanske är billigare också.
Vilka tråkiga erfarenheter Lissi. Förstår att du blir besviken. Har råkat ut för liknande händelser några gånger i Grekland men då i Aten och på Santorini och Kreta. Hoppas det inte breder ut sig nu i kristider.
Eva
|