Visa ett inlägg
  #9  
Gammal 2011-10-03, 13:43
inhas avatar
inha inha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Kungsängen
Inlägg: 373
Standard Sv: Båtluffa i Småkykladerna?

Citat:
Ursprungligen postat av Mahava Visa inlägg
Ska försöka ge lite svar

1. Hur är båtarna mellan öarna? Går de ofta?

Scopelitis express som förhoppningsvis kommer vara i trafik går dagligen (annan rutt söndag), börjar från Amorgos tidigt och går sen tebax från naxos runt 2 via småcykladerna , (inte alla avgångar via Donussa)

2. Vilket/vilka rederier rekommenderas att åka med?

Scopelitis funkar IMO
alldeles utmärkt i gott väder med liten sjögång, i hårdare väder är Bluestars båtar (som tyvärr går sent samt inte till alla öar) klart att föredra. det finns även några andra båtar som går mer oregelmässigt.

3. Är det lätt att få tag i båtbiljetter?

Väldigt enkelt, finns minst en agent i varje hamn, de har skyltar där man kan se avgångar de säljer biljetter till, en god hjälp är även gtp.gr och openseas.gr där man kan söka avgångar (på tok för tidigt för nästa år)

4. Ska man boka i förväg, dvs redan innan man åker ner till Grekland? Eller är det bäst att gå till ett båt-kontor?

Jag bokade inte, men det kan kanske vara bra på vissa sträckor, på bluestaren från Amorgos till Pireus vart det trångt streckan Paros - Pireaus även nu i 19 September så kan tänka mig det inte fanns så många biljetter kvar, köpte min 3 dar innan o då var det inga problem.

PS se till o verkligen spara översta biljettdelen, på min resa på BSF vart det "Ticket Controll"

Åh, vad bra! Tack för dina svar. Bra att du tipsar om det sista du skrev om biljetten. Självklarhet kanske, men samtidigt kan det vara så att man glömmer bort sig av ngn andledning och kastar biljetten.

Kommer du på något mer så våga och skriv!


Svara med citat