Visa ett inlägg
Gammal 2011-11-09, 14:45
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2011
Standard Sv: Höstens blommor på Kreta

Har varit ute en del under sista dagarna och hade min pocketkamera i fickan.
På söndagen var vi uppe på Pachnes (Vitabergens högsta topp 2453m) med 14 personer och vi gick i t-tröjor och hade solkräm men mer om det senare nu till blomsterskörden.
Jag lägger upp här en del blommor mer finns i mitt album för första vårblommorna
En del blommor bör/skall ej blomma nu men även naturen på Kreta gör lite som den vill och följer ej regler.
Denna vackra Cyclamen hederifolium

Har redan blommat ett par veckor
Spottgurkan (kommer ej ihåg latinska namnet) har redan börjat blomma

Klasekrissla Dittrichia viscosa blommar som stora buskar

Denna Petromarula pinnata skall ej blomma nu men men Kreta är överaskningarnas Ö.

Vi skall ej glömma det vackra nygröna gräset som växer saftigt och matar getter och får som kommit ner från bergen för vintern.

Prospero autumnale, höstskilla är så spröd och vacker

Biskopsstav, Arisarum vulgare har också börjat visa sig

Denna lilla spröda varelse
Narcissus serotinus, höstnarciss ser så svag ut men doftar som den skall.

Vi gick Arathena ravinen i måndags och väggarna var "fyllda" med
Origanum dictamnus, Kretas diktamus.
Det syntes mycket tydligt var getterna ej kommer åt.

Ranunculus täcker marken på vissa ställen som våran maskros fast liten.
Den gula färgen lyser som smörblommans sommarfärg.

Förutom alla vilda blommor så har även trädgårdsblommorna börjat i många trädgårdar.
Nu är det dax för en liten eftermiddags promenad och om jag hittar något spännande så kommer det hit.

Ibland tycker jag det är synd att ej kunna visa alla blomsterintresserade Kreta på hösten, men de flesta vill ju ha värme och blommor.
Men till våren tror jag det kommer mycket folk tidigt, eftersom Norwegian startar att flyga till Kreta redan 31 mars. Med risk för regn men en vacker natur.

Olle
Svara med citat