Visa ett inlägg
Gammal 2011-12-20, 19:50
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006
Standard Sv: Greklandssvenskar och svensk julmat.

Nu är senapen kokt, köttbullarna frysta, glöggkryddor och vin inköpta, anjovisen drar och doftar gott, rödbetsalladen väntar färdig i kylen och förrutom min egen Zuccinikaka (med doft av jul) har jag bakat en mjuk pepparkaka som jag ska förära en inte ont anande hyresvärd. Om det krisar i mellandagarna har jag egenhändigt inlagda och insaltade oliver, en liten bläckfisk att koka och en par Ouzo att hjälpa mig återgå till livet som halvgrek

Det är enbart till jul och här som jag får "spunk", om man bortser från ett par omgångar kroppkakor. Annars äter jag nog mest grekisk husmanskost, även om jag lagar den bara till mig själv.

Nu sitter jag bekvämt tillbakalutad i mitt soffhörn med ett glas rött vin och lyssnar på det stilla regn som dragit in över Kalamaki, medan dofterna från aftonens julbak frestar luktsinnet. Surrealistiskt sa Bull...

Yvonne; tanken på kaviar fick mig sugen på nolltid, men eftersom jag inte besökt Sverige sen jag flyttade får jag helt förlita mig på Kalimeraner och goda vänner.

//Kikh
Svara med citat