Visa ett inlägg
Gammal 2012-01-09, 15:12
Kritsabo Kritsabo är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010
Standard Sv: Trafik, körkultur, avsånd och vägskick?

Det tar c.a. 2,5-3 timmar att köra den stora vägen från Chania till Agios Nikolaos på norra sidan och ytterligare c.a. 2 timmar därifrån på krokigare vägar till Vai på östspetsen.
En av de få fördelarna med ekonomiska krisen och bensinpriset är att trafikmängden nästan halverats. Körstilen är dock lika dålig som förr dvs hög fart, omkörningar i skymd sikt, man kör ut från mindre vägar i full fart trots stopp-plikt, sparsam /ingen användning av blinkers mm. Polisen verkar dock ökat sina kontroller.
Påpekas bör även att väjningsplikten i cirkulationsplatser är annorlunda än i Sverige om det inte finns skyltar.
Den som kör lite fortare upptäcker att asfalten kan vara hal pga gummirester från fortkörares däck så se upp i kurvor och nedförslut.
Barnstolar har jag aldrig sett även om de är mycket befogade. En gång blev jag omkörd av en rökande småbarnsmamma med telning stående i framsätet. Tyvärr kör grekiska kvinnor lika vårdslöst som männen.
Tar man det lugnt och räknar med att greker/turister skall göra det oväntade så klarar man sig bra, i alla fall har jag gjort det i 15 år på Kreta.
Svara med citat