Sv: Greklandssommar 1984 1.
Ja, sommaren 1984 minns jag för alltid,,
Samma dag som skolavslutningen var tog jag och min 9-årige son tåget från Umeå till La Serra, 20 mil söder om Rom. Det var min tredje resa till Italien, Men dom andra två hade gått under ordnade former och nu hade jad fixat allting själv. Bokat tåg Stockholm- Köpenhamn- Hamburg- Milano- Rom och sedan nytt tåg söderöver. Jag hade aldrig vågat om jag inte hade min Jonas med mig!
Jag hade skrapat ihop resan genom att ha fått ihop traktamente under året, men vi hade knapert med pengar.
Resan tog två och ett halvt dygn på tåg på nedresan och lika länge på hemresan. Vi avverkade samtliga Narniaböcker som högläsning bara på nedresan. Läste dom åter under veckan på La Serra, samt även på hemresan.
I La Serra tillbringade vi dagarna med att spela pingis, bangolf, bada samt cykla i naturen. Fem gånger om, varje dag. Barn i den åldern är aktiva!
Maten lagade jag själv i bungaloven. Den bestod hela veckan av spagetti, köttfärs eller färska musslor köpt vid vägkanten.
När vi åter åkte hem skulle vi stanna en natt i Rom. En rumsraggare hittade oss direkt på Roms centralstation. Rummet låg stax bakom stationen. Perfekt och billigt. Vi hade lite resecheckar kvar, så vi stod i kö på växlingsstället. När vi var nummer 5 stängdes stället för siesta! Vi hade inte ett öre, så vi ställde oss i kön redan 1 timma innan man öppnade efter siestan.
Vid 22-tiden dan före midsommarafton kom vi åter till Sverige. Min bror hämtade oss på Centralen och vid 23.30-tiden satt jag och åt färskpotats och sill i Nynäshamn. Den middagen satt gott!
Monika, jag ser fram emot del 2.
Birgitta.
|