Visa ett inlägg
Gammal 2012-04-01, 02:11
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard Sv: Grekiska smårätter på menyn

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Menar du såna här Masse?

Gavros Marinatosär en av mina absoluta favorit-mezé, tätt följd av marinerad bläckfisk. Visst smakar det bäst på plats, men vill du göra egen till julbordet är det lika lätt som att lägga in sill.

Anjovis, rensad
Grovsalt
Vitlök i skivor
Olivolja
Vinäger
(Morot och röd paprika i stavar)

Varva allt i en glasskål, täck med plast eller lock och lämna allt att marinera 3 dagar i kylen. Ouzo är ett måste till

//Kikh
Nej Kikh, det var inte riktig sådana som jag tänkte på. Men det du har på bilden är nytt för mig så det måste provas. Kanske redan till Påsk. Tack så mycket för receptet! Spännande!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg

Menar du sådana här?

Det kommer mera, jag lovar.
Jo just det Janne! Det liknar det jag menar. Påminner om sardeller, men med en aning vinägersmak (vinäger, som jag normalt inte gillar särskilt mycket, men med de här små godingarna var det ok). Vad ska jag fråga efter för att få sådana på tallriken igen?????? Varje gång jag försökt har jag fått mera i stil med detta (se fatet längst upp till vänster):

Och förvisso, som du skriver Kikh, till detta är ouzo ett måste.

Ahh så trevligt det är att snacka grekisk mat! Om några dagar så ska jag resa med Alexandra Pascalidou till Grekland. Har beställt hennes bok på bokrea på nätet, och när den kommer ..... ja då drar vi!!!! Efter vad jag förstått så handlar den om mera än bara recept. Ska bli kul.

Masse
Svara med citat