Visa ett inlägg
Gammal 2012-04-28, 16:53
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Tråden om vin.

Som många gånger diskuterats i forumet har ett speciellt rött grekiskt vin lyfts fram av många som en favorit. Katogi Averoff från Makedonien. Med 60% Cabernet Sauvignon och 40% Agiorgitiko är detta röda vin ypperligt i både lagom fyllighet och smaker.

Metoxi Chromitsa från producenten Tsantali, druvor Cabernet S. och Limnio är ett annat riktigt gott rött med fyllighet.

Domaine Gerovassiliou kostar lite mer, 179:- från beställningssortimentet och har Syrah/Merlot/Grenache Rouge i blandning. Jag hade en 2005:a vi nyligen drack upp hemma som var fantastisk, mycket nära känsla av Bordeaux-kvalitet även om Syrah förvisso inte finns i Bordeaux. Jag jämför inte en grekisk Syrah (dominant druva i detta vin, vet ej %-andel dock) med en fransk Syrah (Rhonedalen) eftersom en sådan är så annorlunda andra länders Syrah:er då den domineras av köttiga och charkuteri-förnimmelser.

Och precis, mrwalker, Skouras är en mycket bra producent från vilka jag haft en hel del röda hemma genom åren men saknar dem då de inte finns representerade i Sverige just nu. De har även en Chardonnay (vit) som är trevlig.

I prisklasser några snäpp över de för c:a 60-100:- i Sverige (motsvarande €-priser i Grekland) så får man ett par klasser bättre viner både hemma och under resor. Våga köp de med prislappar på 15 € och uppåt (kanske inte över 20) någon enstaka gång när ni reser. Tyvärr händer det ibland att en långvarig förvaring i en affär (menar nu särskilt allmän livsmedelsaffär, ej specialbutiker för vin/sprit/öl) kan förstöra viners fräschör då temperaturen inne i butikerna under långa månader under sommaren snabbar på nedbrytningen av vinet. Temperaturen där vin förvaras är viktig för alla viner oavsett prisklass. Optimalt är c:a 8-10 grader, vid rumstemperatur och däröver sker långsam nedbrytning.

/ Hasse
Svara med citat