Visa ett inlägg
  #4  
Gammal 2012-05-03, 08:23
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: kolymbitha och byar

Vi blev Tinosfantaster redan vid första besöket i juni 2008 och har varit där några gånger sen dess, mellan 1½ och 2½ vecka varje gång. Vid senaste besöket hade vi tänkt dela upp semestern på en annan favoritö också, men vi blev hängande på Tinos - en ö som vi alltid kommer att återvända till när det passar in i vår rytm. Men, som jag har poängterat förut, så tycker jag att det kräver ett fordon på Tinos för att få fullt utbyte av ön.

Kolymbithra har vi badat på vid varje resa, men alltid valt dagar med lite eller ingen vind evt. med sydliga vindar. Det finns en liten taverna nere vid strandkanten och en taverna uppför trappan med underbar utsikt över bukten och där kan man även hyra rum, maten här är mycket god! Resan till Kolymbithra tar väl så där mellan 20 och 30 minuter eller mer, beror på lite hur man kör osv., ofta stannar man kanske en stund och njuter utsikt och natur eller någon liten by.

Jag menar det går buss till Kolymbithra i säsongen, om juni räknas dit är jag tveksam omkring, vi har kört själva, en gång tog vi taxi vilket inte var dyrare än att hyra bil en enkel dag.

De finaste stränderna, som du lättare kan nå från stan med buss, är Ag. Sostis-Laouti-Ag. Kiriaki som ligger strax öster om stan och Ag. Fokas-stranden. I högsäsongen finns en fin taverna vid Ag.Sostis i förbindelse med ett trevligt hotell, vid Laouti likaså en taverna i förbindelse med ett hotell och i Ag. Kiriaki finns en taverna nära stranden i högsäsongen och en taverna med god mat ett par hundra meter från stranden in mot land, den har öppet även i lågsäsong.

Om du ska vara på Tinos några få dagar så hinner man ju inte med alla 50 byar (det gäller ju också om att spara en massa byar till senare besök), hyr du fordon så tycker jag att du skal välja Volax en dag du åker till Kolymbithra evt. tillsammans med Koumaros, Tarampados och Ktikados. De flesta byarna är väldigt små och har inte alla någon taverna. I Volax finns ett par, tre tavernor med god mat, i Ktikados har vi också ätit mycket gott. I Pirgos finner du en mer "normal" storlek på en mindre by med ett mysigt torg och en del tavernor, caféer och små butiker.

Vill du inte hyra fordon så kan du åka till Pirgos med buss, evt. kombinerat med ett besök i Panormos, bäst är ju att hyra fordon även till denna tur så kan du kombinera med ett besök både i Kardiani och i Gianaki med liten strand och en mycket god taverna på stranden.

Läs evt. resebreven från Tinos, det ligger bl.a. ett par stycken från 2008 med många bilder som beskriver flera av dessa platser.

På Golden Beach har du fin uteplats, A/C och litet kök, men det ligger 1½-2 km utanför stan, vid Ag. Fokas-stranden.
Svara med citat