Ämne: Retsina
Visa ett inlägg
Gammal 2012-05-09, 22:50
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard Sv: Retsina

Det är ganska många år sedan jag första gången blev nekad retsina i Grekland. Det var på Vings stora anläggning i Kallitea på Rhodos. Bor normalt inte på sådana ställen när jag är i Grekland men eftersom det var en konferensresa så blev det så. Blev mäkta förvånad (och besviken) när jag fick beskedet att man inte kunde servera retsina. Har sedan under åren råkat ut för samma sak då och då på vanliga familjetavernor och blivit erbjuden ett krus vanligt vitt istället. På senare år har vi allt oftare också valt husets rödtjut, vilket ofta smakat helt ok och passat till den lokala maten.

Att det i allt väsentligt bara är turister som väljer retsina är också min erfarenhet. Det är ju bara till att hålla utkik när vi är ute och äter i Grekland. Jag har svårt att dra mig till minnes att jag sett retsina på grekernas bord när jag varit ute. Kunde ju vara intressant att få rapport från sådan spaning under kommande säsong i den här tråden.

Håller också med om att en del retsina känns ganska "mesig" och urvattnad med för lite kådasmak. Därför är mitt förstaval alltid Kourtaki om den finns. Och tack och lov finns den ju också här hemma på Systembolaget.

Masse
Svara med citat