Hej Ankri..
Jag har alltid bott i Megali Ammos-området på Skiathos. Själva Ftelia är ju som tidigare nämnts, bara några hotell samt någon taverna intill stranden och ev även i anslutning till hotellen. Som man ser på kartan som jag bifogar så ligger det i förlängningen av Megali Ammos, dvs lite längre bort än själva M A. Att promenera in till staden på 10 min skulle jag aldrig klara.
OM jag inte skulle bo i M A så skulle jag välja någon plats ännu längre bort än Ftelia. Stranden utefter M A, Ftelia, Achladies är inte mycket att skriva hem om, om man jämför med övriga ön.
Bor man i Ftelia så är man beroende av ett fordon el buss, både för att ta sig in till stan på kvällen och för att ta sig till bättre stränder.
I första hand väljer jag alltså att bo med Skiathos stad på gångavstånd, för kvällsaktiviteter och resa iväg till olika stränder på dagtid.
I andra hand skulle jag välja att bo vid någon strand mellan Kanapitsa och Koukonaries för att ha nära till någon eller några riktigt fina stränder på gångavstånd och sedan ta buss (el taxi) in till staden på kvällarna. Bussarna går ju väldigt frekvent, till ganska sent på kvällarna.
Hälsningar
Conny