Citat:
Ursprungligen postat av Seukel
...Jag minns också vad de kretensiska taxichauförerna ställde till med i fjol under högsäsongen. Man blockerade vägarna till flygplatserna och tvingade turisterna med sitt pick och pack, och inklusive barn och gamlingar att per pedes (me ta podia) ta sig till incheckningen vid hemresan. Likadant var det för ankommande resenärer förstås. Gästfriheten har sina gränser m a o....
|
Eftersom jag känner ett flertal taxiförare/droskägare kan jag tala om att det var många som lät vänner och bekanta köra deras normala körningar till flyget. Ett antal vanliga taxibilar körde också turister helt öppet ute i byarna. I min familj ställde vi upp med hämtning på flyget när en av Malin/Nilams bekanta med familj behövde hämtning från flyget. Vi hjälps alltså åt så gott vi kan för att våra turister ska slippa komma i kläm.
Den Kretenska gästfriheten gör man heller inte avkall på, den är en dygd. En besökare ska bjudas den bästa maten, det bästa vinet och den bekvämaste sängen, om så brödbiten som bjuds är husets sista. Huruvida tyska besökare tas emot med samma värme kan jag inte uttala mig om, men jag vet genom tyska bekanta att de blev lika väl emottagna av kretenska vänner under sin månadslånga vistelse som annars.
//Kikh