Visa ett inlägg
Gammal 2012-05-26, 00:00
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Karpathos/Pigadia...rätt val om man söker det genuina Grekland?

Pigadia på Karpathos är kanske inte det mest genuina av öarna. Men om vi stannar upp lite och ställer oss frågan - "vad är EGENTLIGEN genuint" ? Att detta har diskuterats, stötts och blötts på Kalimera genom åren kan ingen förneka och svaren är lika många som alla som deltagit i de diskussionerna.

Jag kan inte till 100% säga vad jag själv tycker är genuint. Pigadia är väldigt charmigt, det finns mycket att upptäcka bara genom att strosa och se vad ögat vilar på bakom nästa gathörn och dylikt. En del menar att "genuint", då ska det minnsan inte ens finnas en enda ynka pryl i en butik som räknas som krims-krams, t.ex. Men Pigadia känns inte genuint i mina ögon, det kändes som om det finns för mycket pengar i omlopp. Många tidigare Karpathos-bor var under många år bosatta i ex.vis USA och kom sen tillbaka av olika skäl, ganska rika.

Det mest genuina jag varit med om under 14 resor är i Plomari på Lesvos södra kust. Där fanns INGENTING som var skapat för att vi turister skulle känna oss välkomna. Där var staden Plomari - "välkomna, så här ser det ut hos oss om ni gillar det eller inte". Kanske hittar jag fler sådana platser men jag tvivlar.

En annan stad jag föll pladask för redan 1982 var Samos stad. Där finns mycket att upptäcka för genuinkänsla-letande och massor av andra skäl till att hitta en perfekt plats att vara i. Det känns ofta som att bli förflyttad 10-15 år i Samos stad, utvecklingen känns som om den stått stilla i många avseenden där. Det är t.ex DEN ENDA plats i Grekland jag upplevt där den s.k. siestan verkligen fungerar mellan c.a kl. 13-18. Det blev STÄNGT.....nästan överallt.

Skopelos som nämnts här är en ö jag håller med att den känns ok för sin genuinitet, på SITT SÄTT. Trevlig, tränga gränder, charm, trevligt folk. Men denna ö som så många andra exploateras förr eller senare OM JAG FÅR TYCKA PÅ MITT SÄTT.

Så för guds skull, ni ska INTE avboka Karpathos eftersom det finns MYCKET att se, göra och upptäcka osv. Det finns fantastiska naturupplevelser och vyer, många mindre byar att besöka och häpnas över deras respektive liv och prägel. Jakten på det "genuina"......(definition säkerligen möjlig att diskutera igen) kan väl få bli upphov till er nyfikenhet att fortsätta med senare?

Bara några högst personliga intryck. Andra betydligt mer erfarna av fler än en Karpathos-resa lär ha divergerande åsikter än mina. Jag återvänder gärna dit men jag söker å andra sidan inte enbart det genuina.....numera.

/ Hasse
Svara med citat