Visa ett inlägg
Gammal 2012-05-26, 12:34
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Karpathos/Pigadia...rätt val om man söker det genuina Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg

Det mest genuina jag varit med om under 14 resor är i Plomari på Lesvos södra kust. Där fanns INGENTING som var skapat för att vi turister skulle känna oss välkomna. Där var staden Plomari - "välkomna, så här ser det ut hos oss om ni gillar det eller inte". Kanske hittar jag fler sådana platser men jag tvivlar.

Det är t.ex DEN ENDA plats i Grekland jag upplevt där den s.k. siestan verkligen fungerar mellan c.a kl. 13-18. Det blev STÄNGT.....nästan överallt.

Skopelos som nämnts här är en ö jag håller med att den känns ok för sin genuinitet, på SITT SÄTT. Trevlig, tränga gränder, charm, trevligt folk. Men denna ö som så många andra exploateras förr eller senare OM JAG FÅR TYCKA PÅ MITT SÄTT.

/ Hasse
Hasse och andra som söker genuina öar (vad det nu är som sagt... )Prova Tinos nån gång....Där får man verkligen känna att man får visa intresse själv om man vill ha kontakt. Enda krimskramset i stor mängd är kyrkligt sådant. Inget är anpassat för "massturism" och inga charterresor går dit heller.
Siestan hålls stenhårt på även i de stora mataffärerna om jag minns rätt.
På söndagen kan du endast handla bröd, tidigt hos bagaren. Inget annat är öppet mer än tavernor och några kiosker.

Jag kände knappt igen Skopelos eller Parga vid besöken 2006 (Skopelos) och 2010 (Parga) Då var det 8 resp 9 år sedan sista besöket och på båda ställena var det så mycket mer turistanpassat! Men charmen fanns ändå på något sätt. Men nu är nog smärtgränsen nådd på båda platserna.

Karpathos har lockat men jag tror jag i huvudsak håller mig till Tinos i fortsättningen. Där finns allt jag vill ha av vacker natur, makalösa byar, god mat och fina stränder och det är superenkelt att ta sig dit. Tilos och Kreta kommer också att finnas på listan men sen är det nog slut med ö-letande.

Lissi
Svara med citat