Visa ett inlägg
Gammal 2012-05-29, 12:16
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2006
Standard Sv: Hyra bil ett par dagar - kostnader

Kan vara vettigt att jämföra priser mellan olika uthyrare! Dygnspriset kan variera från 17 Euro - 65 Euro/dygn, beroende av säsong, biltyp o uthyrare! Har själv hyrt bil varje år senaste 5 åren o betalat 20 E/dag, inklusive sk "Full försäkring". (Vissa firmor lägger till 10-20 E/dygn för försäkring, så kolla NOGA!) Att själv ta sig runt med bil ger ju en större frihet o man får se så mycket mer av Grekland! Generellt sett blir dygnspriset lägre ju fler dagar man hyr bilen! Du bör kolla noga vad som ingår i försäkringen! Full försäkring betyder att man har en självrisk på ca 200E-500E, och att skador på bilens underrede eller på däcken EJ ingår! -senaste gången jag fick punktering fick jag betala 80E extra för att fixa däcket! Researrangörens reseförsäkring kan ofta täcka ev självrisk för hyrbil.
Vad gäller deposition varierar detta oerhört! Vissa uthyrare behåller kreditkortet, andra drar en "in blanco-slip" där de själva kan fylla i beloppet om man skadar bilen!, andra behåller passet, vissa kräver en pengadeposition, o slutligen finns det uthyrare som inte tar någon deposition alls! Det är viktigt att kolla o kanske fotodokumentera eventuella skador på bilen INNAN man sätter sig i bilen, för vissa oseriösa uthyrare sätter i system att anklaga senaste kunden för att ha orsakat gamla repor, bucklor mm o kan då försöka skrämmas med polis o lura till sig 200-500 Euro för att INTE polisanmäla... Själv har jag senaste åren bara träffat genomärliga uthyrare som själva prutat ner till ett bra pris, inte krävt någon deposition, tagit betalt först när jag återlämnat fordonet o aldrig ens brytt sig om att inspektera i vilket skick jag återlämnat bilen !! Ömsesidigt förtroende med andra ord! Bensinen är DYR!!! I höstas betalade jag 1,75-1,8 Euro/liter, tror knappast den blivit billigare! De flesta uthyrare brukar vilja att man återlämnar fordonet med lika mycket bensin i tanken som det hade när man fick det.
Jag tycker inte man skall vara rädd för att hyra bil, det gäller bara att vara lite noga för att försöka undvika de oseriösa firmorna!

Senast redigerad av giottoni den 2012-05-29 klockan 12:24.
Svara med citat