Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Jag vet inte hur väl du känner till Sverige av idag. Jag tror att det är ca 40 personer som omkommer i arbetplatslyckor varje år och 2011 räknas som ett mörkt år. Flera unga skadades allvarligt på sin arbetsplats. Bara i helgen drunknade fem personer. Bilolyckorna borde ha minskat eftersom vi numera har mitträcken och viltstängsel nästan överallt. Inte så roligt att krocka med en älg som snabbt krossar en bil. Könssjukdomar bekämpas fortfarande och vi har antagligen världens bästa smittspårning men trots detta ökar åter ett antal könssjukdomar igen.
Särskilt hysteriskt är det inte numera och vi får stå ut med en hel del kemikalier som vi tidigare stoppat bara för att vi gick med i Eu något som större delen av befolkningen i den landsdel där jag bor inte var särskilt förtjusta i. Medelhavsländernas oordning och säkerhetstänkande är för de flesta av oss tack och lov bara charmigt på avstånd.
Eva
|
Varje olycka är ju egentligen onödig och ofta tragisk. Fast, hotet mot svenskarna är ju inte trafiken, utan livsstilen.
Folk rör sig mindre och mindre, äter fel, stressar för mycket (förmodligen för att de suttit framför TV'n och facebook för länge..) och kommer troligen att drabbas av en hjärtinfarkt när de sträcker sig efter fjärrkontrollen...
Skulle tro att grekernas intensiva rökande försämrar medellivslängden, men inte lär stressen eller livsstilen göra det. Det skiljer faktiskt inte mer än ett år i medellivslängd mellan Sverige och Grekland. 81 mot 80 år.
Sen håller jag med Monica P. Det blir gärna en smula hysteriskt ibland. Vi äldre har ju på något sätt överlevt trots att vi gjorde allt "fel" när vi var små...