Sv: Vad är det för fel på Grekerna ?
Sa har kanner jag: Generaliserar gor vi alla och det ar sakert ocksa grundlaggande for ens overlevnad, jag menar nar man vaxer upp sa ar det ett satt att latt och snabbt lara sig vad som ar farligt och vad som inte ar farligt.
Men nar man vaxer upp sa forstar man att varlden inte ar sa organiserad som hjarnan forsoker fa den till. Alla svenskar ar inte blonda tex, aven fast den forsta bilden som man kanske far i huvet nar man sager ordet svensk ar en blond manniska (sager vi nu).
Men for mig ar det ganska naturligt att hjarnan generaliserar. Ibland sa gor det ingenting, nar det kommer till positiva generaliseringar tex, som att svenskar ar organiserade, greker ar gastfria. Men sen kan generaliseringar bli farliga nar de ar negativa, och farligast blir de nar generaliseringarna man har inte grundar sig pa sina egna erfarenheter utan pa nanting som man bara har hort.
Jag tycker som sagt att det ar naturligt att man generaliserar, men man maste ocksa vara medveten om att omgivningen inte ar sa svart och vit som hjarnan vill fa den till. Det finns greker som inte alls ar gastfria, det finns svenskar som inte alls ar organiserade. Det ar viktigt att man sjalv forstar nar ens generalisering kan bli farlig och kanske skapa storre problem for den gruppen som man generaliserar (dvs om manga har samma missuppfattade generalisering av en grupp sa kan det leda till racism).
Sa for att komma till det har inlagget om trafiksakerhet i Grekland, ja det ar sjalvklart fakta att det ar manga fler som dor i trafiken i Grekland an vad det ar i Sverige, grekerna overlag bryr sig inte alls lika mycket om sakerheten i trafiken, jag har sett manga sma barn aka utan barnstol i bilen tex. Det ar viktigt att ta upp sana har saker for det ar viktiga saker som maste andras i det grekiska samhallet. Men det ar nagra saker som gjorde mig upprord over detta inlagg (den kanslan kom faktiskt ovantat, blev forvanad over mig sjalv).
Det forsta ar att sjalva titeln var lite grov for mitt tycke, vad ar det for fel pa grekerna? Titeln visar inte att man ar orolig over grekerna och hur de fardas, utan det kanns som att man har for avsikt att lite hana grekerna. Skulle faktiskt inte ha reagerat om titeln hade varit "Trafiksakerheten i Grekland" eller nat sant.
Manga tycker saklart att jag ar otroligt touchy, och ni har ratt, jag ar supertouchy just nu. Och saken ar den att inte bara jag ar touchy just nu utan ratt manga greker ocksa. Varfor det? Jo for de senaste tva aren sa far grekerna hora forlampningar varje dag fran diverse utlandsk media och europeer, dar lite ar sant och lite ar logn, men alltid 100% negativt och forolampningarna riktas ofta mot 100% av befolkningen. De har blivit syndabockar. Och det ar faktiskt blivit helt ok att snacka skit om greker, saklart med "sanningar" man last i pressen.
Detta klimatet mot grekerna har fatt grekerna att bli, ja lite extra touchy. I dessa tider nar det redan sker manga generaliseringar om grekerna sa ar det annu viktigare tycker jag att inte "bidra" till detta klimat. Jag ar radd att det kommer sluta med racism. Det vill saga pga alla dessa "ofarliga generaliseringar" sa kommer grekerna i slutet att bli samre behandlade tex.
Tro inte att jag vill skapa nan censur eller nat sant. Mitt budskap ar helt enkelt: Forsok att inte generalisera. Belasta inte klimatet ytterligare! Grekerna befinner sig just nu langst ner pa "hierarkilistan" i Europa som "samsta folket". Trafiksakerheten i Grekland: skit. Men vad ar det for fel pa grekerna? Inte mer fel an vad det ar pa svenskarna eller fransmannen eller tyskarna (och det var ju faktiskt det som Alexandra Pascalidous slutpoang i dokumentaren var). Det ar det grekiska systemet som det ar fel pa om ni sa vill.
|