Ämne: Ixia
Visa ett inlägg
Gammal 2012-06-15, 08:15
Ewakis avatar
Ewaki Ewaki är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005
Standard Sv: Ixia

Hej! Det är lite svårt det här... Resebolagen har inte riktigt koll på vad som är vad... Ixia är Ixia och Ialyssos är Ialyssos..Sea Melody ligger i Ialyssos! De båda har väl mer eller mindre vuxit ihop men eftersom det är ett antal km mellan de bådas "center" blir det så svårt att ge råd ... De större hotellkomplexen man ser när man åker efter den västra kuststräckan ligger i Ixia. Några km längre söderut kommer så Ialysos och där finns oxå relativt stora hotell men inga 10 våningarshus..Ialysos ( eller Trianta som jag hellre säger för att krångla till det ytterligare) är Rhodos största by efter Rhodos stad. Där finns den "riktiga byn" kvar med kyrka, bagare och grekiskt vardagsliv. Hotellen ligger dock mer ut mot havet och där finns mest hotell och restauranger anpassade till turismen. Jag tycker visst att man kan bo i och kring Trianta.. bättre än Ixia. Stranden är klappersten och "Meltemin" blåser ljuvligt! Om man åker efter huvudvägen och svänger österut upp mot Filerimos (berget med korset) får man en härlig utsikt över området. Där uppe finns oxå klostret ochfin natur. Det är ett fint litet utflyktsmål. In till Rhodos stad ca 8 km-- med allt man kan begära. Om ni vill bo inne i stan är det mest hålligång kring bargatan. Inga problem att bo ute på udden t.ex. eller Zefirosområdet ( "bakom" gamla stan). Men om ni gillade västkusten 1992 tror jag ni kommer att gilla den nu med. Ha så fint på Rhodos! Jag har tips på fler utflykter om ni vill..
Svara med citat