Visa ett inlägg
Gammal 2012-06-16, 15:02
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2010
Standard Sv: Överföringar

Citat:
Ursprungligen postat av Greekfamily Visa inlägg
Ja du säg det!
Kanske för att vare sej frugan eller jag vill springa upp till Sverige varje gång pensionen kommer för att hämta den.
Jag har förtidspension och vet att försäkringskassan gärna skickar den till ett utländskt konto om man bor utomlands, men har föredragit att bara ta ut direkt från det svenska (ICA-) kontot över bankomat. Det har fungerat utmärkt, och jag vet att det är det billigaste sättet.

Bankerna tar skyhöga avgifter om man öppnar ett konto bara för transitering av utländsk valuta. Åtminstone var det så i Tjeckien där jag bodde i tre år.
Nu har det också kännts lite osäkert att öppna ett konto på en grekisk bank när man inte vet om det blir strejk, eller om banker kommer att gå i konkurs. Här i Chania, Kreta, finns det många banker och fullt med bankomater. Har alltid funnits pengar i bankomaterna, trots några mindre strejker förra året.

Jag har gjort en överföring till grekisk bank, till min hyresvärds konto, och det var till Nationalbanken, det gick fort och var problemfritt, men det kostar minst 100SEK i avgift om du ska betala öven mottagarens kostnader, annars får ju han mindre pengar än tänkt
Svara med citat