Visa ett inlägg
Gammal 2012-07-09, 06:20
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010
Standard Sv: 15 dagar i juni, västra Kreta, livets goda stund

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Härligt att komma hem och känna sig så nöjd med ännu en underbar resa. Varje resa har ju sin charm.
Precis som att varje ö har sin egen charm.
Själv tycker jag inte att varje resa behöver övergå de andra, men den kan vara helt underbar ändå!

Jag har intryck av att du och din hustru uppskattar god mat, riktigt god kretensisk mat, hemlagat och vällagat. Skulle vara roligt att höra vilka tavernor ni har som favoriter i Paleochora, Paul.

Vi tycker att man äter mycket gott och rimligt i Paleochora. Några av våra favoriter är Ouzeria Pandelis, Ostria (som nu bytt namn til något med V...., jag har glömt det nya namnet, kanske var det Veggia eller liknande?), Odysseus (kanske mer förr än i år, men de har fortfarande den allra bästa pizzan jag kan få, om jag nu ska ha en pizza för en gångs skull) och inte minst Portofino där vi tycker de har mycket bra mat. Vi åt också en enkel lunch på Oriental Bay (som Fysimera rekommenderade) och våra två rätter var så välsmakande, moussakan bland de bästa vi fått och kycklingen med potatisen så gott kryddat att vi gärna går dit igen.
Vi tycker mycket om "god hederlig mat", precis som du beskriver.
Vi har haft glädjen att få besöka Paleochora under samtliga årstider och fått uppleva ganska stora skillnader i det fina matutbudet.
Grundinställningen är att måltiderna är riktigt bra.
Ytterligheterna är de underbara vintermåltiderna som tillagas i vedeldad ugn och serveras till de få som finns på plats samt de ibland något mer "stressade"sommarmåltiderna.
Vi lever själva i restaurangvärlden och vet att för mycket stress inte gagnar upplevelsen hos gästen.

Vi försöker hitta rätt stämning oavsett årstid och tid på dygnet. Tycker mycket om lite mindre ställen och gärna familjerestauranger.
Vi äter helt annorlunda på lunchen än mot kvällen. Drycken är viktig och glädjen att hitta ett perfekt krasi locale är stor.
Det underbara att se hur de äldre är med, exempelvis ordna med kastanjerna, rensar hortan eller annat.Generationsupplevelsen är ett stort plus.
Ställena du nämner gillar vi med något undantag, den vid sandstranden.
Vintermåltiderna hos Metexhes eller Megim är ljuvliga.
Sitta på Samaria i rätt stämning är jättefint.
Stifadon hos Giorgios på Dionissos är fin liksom citronpotatisen.
Oriental Bays dagliga 2 erbjudanden kan vara "grymma", förra månaden fick vi en fylld grillad kronärtskocka som var oslagbar.
Vi undviker egentligen bara två ställen i Paleochora, båda ganska stora. Vi har nog bara haft otur där, då de oftast är välbesökta.

Men som sagt, favoriterna varierar beroende på årstid och situation.
Ofta bjuds det på egna desserter som kan vara stora höjdpunkter, tänker bla på syltat kvitten hos Marianne på Megim. Underbar!
Eller vintersalladen hos Methexes med senapsvinegrättsås av världsklass tillsammans med den goda kastanjestifadon! (Inom parantes knyckte vi rätten och serverade Tomas Di Leva (vegan) denna i Sverige).

Lokaniko i Paleochora är ofta riktigt god var den än serveras, så det är ett sant nöje att få botanisera bland allt det goda, oavsett det mesta blir det nästan alltid riktigt bra i denna underbara del av världen.

Paul
Svara med citat