Sv: Olympos
Vi var på Karpathos och besökte Olympos förra sommaren. Det är en helt underbar by. Första gången gick vi med turistmassan i början och det var givande och mysigt. Andra gången gick vi själva innan turistmassan kom med bussarna, vilket gav ännu mer äkta känsla. Sedan gäller det nog att hitta sina egna guldställen. Luften, tystnaden och naturen är magisk om man hamnar på rätt platser. Men hmm, är vägen redan okej? Då finns det nog risk att byn snart är riktigt turistifierad, vilket jag personligen tycker är synd på en sådan by. Jag tycker det var värt att ta båten dit. Det är ju faktiskt en resa som man kan njuta under och dessutom även se Diafani. På nervägen till Diafani så släppte bussen dessutom av de som ville vandra sista biten. Det var i sig också en härlig upplevelse.
Akti bar blev även vår favorit där vi tillbringade de flesta dagarna. Deras sallad med Karpathos specialbröd längtar jag fortfarande efter. De hade även en söt katt och de två hundarna Timo och Oreo. Den sistnämnda var valp då och bör väl ha lugnat ner sig ett par hekto sedan dess så att Timo kanske nu uthärdar honom. Söta var de i alla fall. Och personalen var mycket trevliga. Hälsa från oss som i år besöker Thassos, men hoppas att vi tar oss till favoriten Karpathos så småningom igen. Det är ju så många öar och platser vi vill besöka så man vet aldrig säkert.
Ha det riktigt härligt på Karpathos och i Olympos.
|