Ämne: Okra
Visa ett inlägg
Gammal 2012-08-11, 19:46
Faestis Faestis är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Okra

Jag kokade ihop en tomatsås och la ner okran i den och det fick koka i ca 15-17 min. Hm.. Nja.... Inget GOTT resultat precis Ätbart men mer att önska!!!...
Jag försökte efterlikna det jag tycker mig ha analyserat fram ur de måltider vi haft i Grekland där okra serverats.. Men - nja..
Utgångspunkten kändes fel - okran är köpt i en Asiat butik i Huvudstaden och de var mycket större - längre än de vi fått serverade i Grekland. De kändes mer "träiga" och som att de fått växa till sig mer än som jag är van vid att se dem i Grekland.

Jag kan inget om okra.. Hur växer denna gröna sak t.e.x? är den lätt odlad?? Vanligt förekommande i Grekland??

Monica - blandat i katt mat?? Hm.. Som jag tolkar dig ses okra mer som lite utfyllnad i en maträtt (och t.o.m i kattmat.... hm..) och som lite bindningsmedel för såser vattniga såser??
Jag tycker ett fat okra i tomatsås alltid har varit ett gott - grönt tillskott till alla andar rätter på mese bordet i Grekland! Men godare än det jag lyckades koka ihop i dag brukar det allt smaka!! Men jag ger icke upp

//Faestis
Svara med citat