Citat:
Ursprungligen postat av UlfWiman
Vi är väl några Kreta "idioter" här inne och jag är en av dem.
Men vad kan jag säga annat än att det är civilisationens vagga.
Kreta var en handelsplats för 5000 år sedan och egypterna gillade ön och dess befolkning.
Med risk för att upprepa mig! Kreta är inte Grekland, det är Kreta. Fråga en kretensare om han är grek! Nej, jag är kretensare får du garanterat till svar.
//Ulf
|
Lysande förklaring av vad Kreta verkligen ÄR, Ulf
Vi har kommit till sans och vett efter ett fantastiskt äventyr i Plakias för en dryg månad sedan. Bland mängder av upplevelser under två veckor konstaterade vi bland annat att de lokala människorna där verkligen såg ut som att de verkligen kom därifrån, bodde där och tänkte så fortsätta att göra. Fråga mig inte hur i all världen vi kunde veta det? Ibland får man en känsla av de människor man "möter".
Många andra platser vi varit på har inneburit att vi funnit att människor kommer till, arbetar under ett drygt halvår och så åker de tillbaka till där de har sitt ursprung, ofta fastlandet. Plakias är ju en liten ort, omgivningen runt omkring har flera mindre byar, det var lätt att så småningom förstå, eller i alla fall trodde vi att vi förstod att det var så här. Och i Plakias fanns några VÄLDIGT STOLTA män som vi studerade lite extra. Välfriserade, svarta kläder, välbyggda, kroppsspråk som verkligen sade "JAG ÄR KRETENSARE" men dock inte som de äldre män som bär stövlar, huvudbonad osv. och som jag antar ofta syns i mer bergiga orter på mellersta Kreta. Vi sade till varandra att "de där hälsar inte på turister", knappt att de såg oss alls. Visserligen var en av dem ägare till en cafeneion och det är klart att han "hälsade på oss" eftersom vi handlade öl av honom. Men vi kan inte säga att vi tyckte det här var någonting negativt, det var verkligen en upplevelse att få ta del av en ny lärdom, möten med människor ("icke-möten" i detta fallet) är ändå en stor del av en Greklandsresa.
Det är definitivt en bidragande orsak till kommande Kretaresor, att få känslan av fenomentet Kreta och dess "patrioter" och att få uppleva det igen.
/Hasse