Visa ett inlägg
Gammal 2012-09-10, 11:41
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005
Standard Sv: Piroger med spenat

Du kan godt bruke butterdeig (smördeg) istedet for filo. Kjevle platene tynt ut. Smaken blir ikke helt lik, men hva som er best er en smakssak.

Fryst ost blir ofte kornete. Skulle jeg lage spinatpai til mange, og ikke hadde så mye tid på selve festdagen, ville jeg, med utgangspunkt i Kikhs oppskrift:

Dagen før: Fres løk, tilsett spinat og kok etter oppskrift. Avkjøl og bland inn hakket persille. Sett det i tett boks i kjøleskapet.
Smule fetaosten og sett den i kjøleskapet i egen boks.

Festdagen, noen timer før gjestene kommer: Bland alle ingrediensene til fyllet. Lag en hel pai i en ovnspanne/kakeform fordi det går raskere enn å lage individuelle paier. Sett den kjølig

Sett formen på kjøkkenbenken en halvtime/time før den skal stekes, så paien får romtemperatur. Stek som beskrevet i oppskriften. Beregn god tid om du vil spise på gresk manér: Lunken pai skal det være, ikke rett fra ovnen

Dette virker kanskje litt "masete", men jeg lager ofte selskapsmat på dette viset, og det sparer masse tid på på selve festdagen.

PS: Uffe nevner mynte, man kan godt erstatte både mynten og persillen med dill, eller bruke 50/50 persille/dill. Dill brukes mye i Hellas - eller iallfall på Peloponnes - og gir en fortreffelig smak til paier.

PS: her er en oppskrift som ligner på Kikhs, men beregnet på stor form:
http://greekfood.about.com/od/pansiz...panakopita.htm

Senast redigerad av Admirala den 2012-09-10 klockan 11:43. Anledning: Tillegg link
Svara med citat