Lissabon - en riktig pärla!
Claes och jag tillbringade 5 dygn runt midsommar 2011, i denna FANTASTISKA stad - en stad man lätt "gör" på 2-3 dygn! Allt är så nära. Vi bodde alltså, som jag skrev lite i utkanten av centrum, ca 20 min promenad till "mitt i".
Så riktigt centralt boende kan jag inte tipsa om. Men vad ni inte får missa är alltså de fantastiska spårvagnarna....Åk till den gamla arbetarstadsdelen ALFAMA....helt underbart med flera stop med utsikt över floden Teijo. Vi satt OFTA på ett torg med en kiosk där man öpte öl, 0,5 lit för motsv 12.50 sv kr. Så mysigt med utsikten.
Vi köpte som jag sa, dagskort för några euro och åkte kors och tvärs, hoppade av där vi såg något mysigt, fortsatte sen. Vi hade även tunnelbanekort.
Slottet Castelo de Sao Jorge är fint med promenader med utsikt samt möjlighet til mat/fika i sällskap med påfåglar.
Mitt i stan finns hissen Elevador de santa Justa, där man kan fortsätta promenera i en annan del av stan när man kommit upp.
Baixa, den nedre delen av Lissabon, är också fin. Barrio Alto är jättefint. Gamla hus med järnsmidesbalkonger... Här finns fadoklubbar. (Jag köpte flera underbara CD-skivor med fadomusik med mig hem )
En helt fantastisk upplevelse var Ocenario de Lisboa, men det ligger ju inte i centrum . Parque das Naiqoes...
Upptäckarmonumentet, Padrao dos Descobrimentos, är också en upplevelse.
Tyvärr var det nästan olidligt hett när vi var där i slutet av juni, men vi ska ABSOLUT tillbaks....
...sen får man väl nästan skämmas att prisnivån var skamligt låg. Mat och vin kostade nästan ingenting och en flaska husets var kvalitetsvin som korkades upp vid bordet till ett pris av 4,5 €

Skaffa en bra stadskarta för att se Lissabons viktigaste sevärdheter på några dygn. Men där finns fattigdom och många tiggare...
Vill Du ha bilder Masse så får Du ge mig e-adress.
Lissi