Ämne: Bilskatt
Visa ett inlägg
Gammal 2012-11-21, 17:13
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Bilskatt

Snälla Netwolf, vad tror du egentligen om oss? Bara för att en stor grupp människor struntar i att betala betyder det ju inte att det inte finns nån skatt...

I år har man ändrat på betalningssättet. Tidigare har så här års kommit ett meddelande om betalning, så kunde man gå till post eller bank och betala och fick ett klistermärke som skulle sättas på synlig plats, vanligen (där det skymde sikten) på främre vindrutan.

Från i år ska man bara betala och bankens/postens kvitto gäller som bevis, ska medtagas i bilen. Man får alltså ingen brevledes uppmaning att det är dags, och ingen klisterlapp.

Den som har hus eller av andra skäl deklarerar inkomst i Grekland kan via Taxisnet få en kod och så betalar man, allt frid och fröjd. Vi som inte deklarerar men har bil eller MC över 50 cc går till banken med fordonets nummer samt AFM (skattenummer) och banken fixar kod och tar betalt och ger kvitto.

Detta vet jag eftersom jag gjorde just det här i morse.

Men hur man gör från Sverige vet jag inte! June, kanske du kan be någon som bor i Grekland att ordna det?

För äldre bilar är det samma kostnad i år som i fjol, baserad på motorstorlek, tror jag. En liten Atos kostar 120 euro i skatt, sen stiger det trappstegsvis.

Nya bilar har annan skattesats beroende på koldioxidutsläpp, tror jag.

För mopparna under 50 cc ska man betala en "paravolo" som polisen vill ha för att stämpla den lilla tillståndsboken varje januari. De vill också se försäkringsbevis, viket inte krävs när det gäller bilen- än i alla fall. Det talas om samordning skatt-försäkring-bilbesiktning men det dröjer nog tills alla andra datoriseringsproblem är lösta.
Svara med citat