Visa ett inlägg
Gammal 2013-02-28, 22:56
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Ny grekisk Peloponnesos vin på bolaget!

Det är betydligt roligare att Greklands egna druvsorter får komma till Sverige än att de internationellt dominerande Cabernet Sauvignon, Merlot och Syrah gör det. Dessa tre storheter finns representerade i flera grekiska viner år efter år.

Jag är nörd på druvrena viner rent allmänt, gärna 100% av en druvsort men ner till 90/10 eller 80/20 accepteras men då får /10 eller /20 i min mening inte vara kraftigare än den dominerande druvan (kallas avancerat hantverk).

Och jag har inte forskat i ämnet men Xynomavro-druvan jag nämner lär inte dyka upp i brådrasket. Jag tror den är för svår att tygla för att skicka på export samt att den möjligen är för dyr att få i sådana mängder att den kan komma ner i veckans Aghiorgitiko-nyhets pris 79:-

Jag kan även förstå att ett Aghiorgitiko-vin faller många på läppen med sin lättillgänglighet, enkelheten att gilla den i sitt sammanhang - god mat, trevlig miljö, social samvaro, samtliga sinnen spelar in. Xynomavro är betydligt mer sträv, kräver kombination av mat som passar och behöver fler år att utvecklas, kanske 8-10 år för att nå hela vägen fram.

/Hasse
Svara med citat