Det är betydligt roligare att Greklands egna druvsorter får komma till Sverige än att de internationellt dominerande Cabernet Sauvignon, Merlot och Syrah gör det. Dessa tre storheter finns representerade i flera grekiska viner år efter år.
Jag är nörd på druvrena viner rent allmänt, gärna 100% av en druvsort men ner till 90/10 eller 80/20 accepteras men då får /10 eller /20 i min mening inte vara kraftigare än den dominerande druvan (kallas avancerat hantverk).
Och jag har inte forskat i ämnet men Xynomavro-druvan jag nämner lär inte dyka upp i brådrasket. Jag tror den är för svår att tygla för att skicka på export samt att den möjligen är för dyr att få i sådana mängder att den kan komma ner i veckans Aghiorgitiko-nyhets pris 79:-
Jag kan även förstå att ett Aghiorgitiko-vin faller många på läppen med sin lättillgänglighet, enkelheten att gilla den i sitt sammanhang - god mat, trevlig miljö, social samvaro, samtliga sinnen spelar in. Xynomavro är betydligt mer sträv, kräver kombination av mat som passar och behöver fler år att utvecklas, kanske 8-10 år för att nå hela vägen fram.
/Hasse