Visa ett inlägg
Gammal 2013-04-16, 20:03
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2006, oktober

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Fredagen den 19 oktober kl. 16 hämtade vi kirio Manolis och kiria Nifiko och körde till grannbyn Ferma och brudens föräldrahem. Bruden, Nifikos systerdotter, var under uppklädning. Ni som sett filmen ”Mitt stora, feta, grekiska bröllop” vet hur det går till. Massor av kvinnor – hårfrisörskor, påkläderskor, manikyrister, makeup-girl, släktingar och väninnor – var inne i sängkammaren hos den blivande bruden. Sängen var vackert dekorerad, trots att paret varit sammanboende länge och båda över 40. Vi män fick snällt vänta utanför med raki och sötsaker. Kl. 18 skulle själva ceremonin börja i en kyrka 8 km bort. Då satt den nervösa bruden i köket, omgiven av sina väninnor, som retades med henne, sjöng för henne och tyckte att brudgummen gott kunde vänta. 18.30 startade den lilla kortegen med den blomsterdekorerade bilen med bruden i spetsen. Kyrkan låg strax intill havet och hundratals människor väntade i solnedgången. Tre präster skötte vigseln och eftersom fotograferna satt upp extra ljus, var ceremonin otroligt vacker i kontrast mot den mörknande himlen. Kvällen avslutades sedan på en restaurang i vår by med 300-talet bröllopsgäster. Maten bestod av förrätt, två huvudrätter och två efterrätter. Hela kvällen förtärdes diverse drycker, åhördes kretensisk musik och dansades kretensiska danser. Den yngste prästen dansade hela kvällen. Innan vi åkte hem, kunde vi tacka brudparet (som vi aldrig träffat tidigare) med ett kuvert med pengar och naturligtvis önska dem lycka till. I april är det en annan släkting till Nifiko som gifter sig, så då blir det ett nytt bröllop att uppleva för oss.
Det där är en fantastisk upplevelse! Jag har själv varit med om det, fast på den giftande sidan. Jag kommer aldrig att glömma det!
Svara med citat