Sv: Grekiskt barndop i Sverige
Jag har inte döpt mina barn i Sverige, men kan berätta lite hur det går till i kyrkan.
Gudmor eller gudfar köper en uppsättning med fina kläder och tillbehör. Gudmor/gudfar läser en ramsa på grekiska innan man går fram till dopfundet. Där kläs barnet av. Du klär barnet i dina egna fina barnkläder till kyrkan, när dopet är gjort kläs de nya kläderna på.
En flaska olivolja tas med till kyrkan som prästen smörjer in barnet med, ett badlakan ( fint sådant) som gudmor/gudfar torkar av barnet med när det har blivit sänkt i dopfundet. Detta badlakan ska enligt sed inte tvättas i maskin, det ska sköljas i havet endast. Ett guldhalsband med kors inköps av Gudmor/gudfar och sätt på barnet i slutet.
Prästen går även runt dopfundet 3 varv och gudmor/gudfar håller ett stort ljus i handen.
Nu blir det kanske inte lika formellt i Sverige men så gick det till när mina barn döptes i Grekland. för övrigt är jag protestant och min man grekisk/ortodox så det är inga problem. Båda är ju kristna, vi har ju samma kristna uppfattning.
Senast redigerad av monica den 2013-04-29 klockan 08:34.
|