Sv: Köra bil i Grekland
Enkelt tips: KÖR SOM EN GREK och inte som en SVENSK!!! Både jag som bor här sedan mer än 20 år och min Mamma som kommit hit 2 månader om året i mer än 20 år har fått lära oss att köra på Grekiskt sätt annars kommer man ALDRIG fram (detta gäller även i andra köer..ex. i affären eller på posten) Man får inte vara FÖR hänsynsfull utan sticka ut nosen om man vill komma ut på en en livligt trafikerad väg från en mindre väg, det är enda sättet dom kommer att släppa ut dig på!
Och var ALLTID beredd på att bilen framför kanske plötsligt stannar, föraren slår upp dörren och går ut för att köpa tidingen! Var också beredd på att de inta alltid följer högerregeln, här gäller mer att den som är snabbast kommer först. Och var alltid mycket uppmärksam om bilar står på en liten vägoch väntar på att köra ut på din väg, de kan plötsligt köra ut framför dig med väldigt kort marginal. Nu är detta på Santorini, men gäller också överallt i Grekland. Ha i åtanke att vissa fått sina gamla körkort på den tiden då det gick att betala en liten slant för att få sitt körkort med bara att fåtal körlektioner....
Jag gillar skarpt att köra här, för här får man lov att tuta och hojta lite och inte vara så himla snäll och menlös som i Sverige. Och nu kommer jag få en massa kommentarer över den meningen, naturligtvis... men jag kommer fortfarande att ha den inställningen. Visst är Sverige bäst på säkerhet mm. men alla dessa regler och lagar bara tar musten ur mig!
Ingela
|