Citat:
Ursprungligen postat av Marianne
Vi brukar hyra lokalt och vill gärna se bilen först och att den inte är för gammal med slitna däck och allt för många km på nacken. Men det lyckas inte alltid eftersom bilarna ofta står på annan plats än kontoret.
Vi vill gärna ha helförsäkring men får ofta veta att det inte gäller underredet, dyrt nog med denna s.k. "helförsäkring", men när det inte är en riktig helförsäkring så känns det inte särskilt roligt.
Har bara hyrt på förhand en gång (senast) och gör inte det framöver.
En annan sak som vi inte tycker känns bra, är när de ska ha avtryck av ens kreditkort - lämnar ni kopia av kreditkortet eller går ni till en annan uthyrare?
I framtiden kommer vi att hålla stenhårt på att vi bara hyr en bil vi har sett!
En annan sak som vi tycker kan vara bra att tänka på är att hyra bilen på kvällen eftersom man hyr pr. dygn. Så kan man komma iväg på morgonen och inte spilla tid med att hyra bil på förmiddagen.
Ser man på "röstresultatet" här i tråden så är det ingen som hyr på flygplatsen vid ankomst. Jag undrar varför? Nog skulle man tro att de många firmor som har kontor där också har lediga bilar om man kommer in och vill ha en bil vid ankomst, eller...?
|
Hej!
Ska snart åka till Kreta/Agia Marina och tänker hyra bil. Jag har samma fråga som Marianne skrev här ovan, nämligen om ni lämnar kopia på konto-/kreditkort? Jag har tidigare erfarenhet av att man får skriva på en kreditkortslip utan belopp (Kreta). Eller att man får skriva på en särskild del av sitt hyresavtal där det skrivs ner kortnummer och utan belopp (Skiathos). Detta trots att bilen är HELT försäkrad UTAN självrisk. Tycker inte alls om detta och är såklart rädd att bli lurad. När jag hyrde moped på Rhodos var det bara att tuta och köra. Kan nånstans ändå förstå det ifall det skulle handla om parkeringsböter, trafikböter av olika slag etc.
Hur gör ni?
Hälsningar Henri