Ämne: Kulturchok.
Visa ett inlägg
Gammal 2013-07-08, 22:29
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013
Standard Sv: Kulturchok.

Åh vad tråkigt att du missade månens spegling i havet vid den "orörda" delen (eller någon av de andra orörda delarna) av Kamaristranden.
Och att du inte fick tillfälle att känna den speciella magi som jag envist hävdar att Santorini besitter.
Jag tog en lång kvällspromenad öster om Fira och där var lugnt, lantligt, tyst och mysigt.

Sista kvällen (då jag skulle med flyget) bodde jag i Kamari.
Vad inkastarna beträffar så störde de mig inte nämnvärt. Tyckte de var ganska roliga att prata med. Och ingen av dem jag råkade ut för var otrevlig på något sätt. Sen är ju Kamaris affärsgata som går närmast stranden, ett turiststråk med allt vad det innebär.

Så synd att ditt hotell blev så fel!

Jag bodde en bit upp i Kamari på ett familjeägt litet hotell/pensionat också med pool. Där var allt lugnt och fridfullt och vi satt ute på natten tillsammans med familjen i deras fina trädgård då jag skulle med flyget. Pappan till ägarinnan kom på besök så vi fick hanka oss fram på lite vardera av diverse olika språk för att göra oss förstådda. Ägarinnan satt troget vid min sida ända tills klockan blev en bra bit över midnatt för att vänta på min taxi till flygplatsen
Min poäng är alltså att även i turistorter som Kamari kan man hitta små guldställen.
Eller så undviker man turistorter om man vet med sig att man inte orkar med dem. Många hotell även utanför Kamari har flygplatstransfer.

Jag var inte runt (annat än promenaden) till de andra orterna på ön denna gång men har sett ön ganska så grundligt tidigare för länge sedan och efter vad jag förstått så har inte mycket förändrats (förutom Fira och Kamari) vad gäller "turistifering" (enligt vänner till mig som var där för fem år sedan bl.a) utan de har gått en helt vanlig utveckling till mötes.

Slutligen får vi väl enas i att vara oense angående Santorini. På ett sätt är jag inte det minsta förvånad. Sedan jag var där första gången så har jag nog faktiskt aldrig träffat på någon som varit likgiltig för öns energi och vibbarna den ger, inte ens innan Firas "utbyggnad". Personligen kommer jag alltid att älska Santorini. Inget litet turistområde kan ändra på det.

Senast redigerad av Thira den 2013-07-08 klockan 22:44.
Svara med citat