Visa ett inlägg
  #34  
Gammal 2013-07-20, 20:17
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Dödsdömd kattunge i Chryssi Atki

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Vad det handlar om är en reflektion om hur vi människor är funtade. Alltså att en liten katt kan ge engagemang i form av 30-talet inlägg på knappt två dygn när inlägg som handlar om människor i svår nöd får mycket liten uppmärksamhet. Eller så är det så att det är enklare att bry sig i det lilla, de stora problemen är alltför svåra ???
Jag tror att tråden om flykting situationen (hu.....vilka otäckta ord) är känsligt för många är rädda att landa i det "stora rasistgapet" (citat av Lars Vilks som bor 500 meter ifrån oss). Man kan se dessa människors tragiska öden - men samtidigt se grekernas problem som ankomstland. Greker som redan har det svårt. Därför vågar ingen kommentera.....tror jag. Grekland är ju semesterlandet - inte flyktingar och misshandlade djur. Vi vänder bort ansiktet.

Att kommentera en liten kattunges liv och död är lite mer okontroversiellt. Men väl så viktigt. Det handlar om empati. Och jag tror att du har rätt i att det är lättare att se problemen i det lilla. Lättare att greppa. Kan det vara så?


Deia
Svara med citat