Ja, detta oroade mig (och många av de infödda grekerna när jag pratade med dem om det) på Folegandros.
Jag träffade ett antal personer (ingen av dem var grek) som var på jakt efter att köpa landområden (särskilt stränder) för att bygga hotell på och starta verksamhet som skulle styras från respektive persons hemland. Vad, exakt, var och en av spekulanterna menade med detta vet jag inte i detalj. Men jag förmodar att det knappast betyder att det hela ska vara i grekisk regi. Till en början tyckte jag inte det var så oroande (utan skrattade mest åt dessa "sprättar" för det var så de uppförde sig) eftersom jag vet att Folegandros har rätt strikta regler angående nybyggnation. Men när jag pratade med grekerna själva som bor på ön, berättade de att i krisens Grekland är folk ibland tvungna att sälja ut hus och mark, för att få pengar (naturligtvis). Och att det går att hitta "kryphål" i reglerna vad gäller tillstånd för nybyggnation och hotell för utländska spekulanter.
Det är för sorgligt att det ska vara så...
Och det går knappast att lasta de som är tvungna att sälja heller eftersom de kanske befinner sig i en svår ekonomisk situation.